Andra har hittat liknande resultat

WIPs, finished stuff, it's all good. Anything posted is open for crits unless otherwise stated.

Moderators: Zombie Dave McCaig, Reber, Laura, Dean Welsh, Scott Johnson

Andra har hittat liknande resultat

Postby Labi1995 » Wed Jan 23, 2019 11:47 pm

F?r ?ver en vecka sedan skrev Amby Burfoot ett inl?gg om en ny studie fr?n Japan som ger ytterligare bevis som st?der f?rdelarna med en kortare strid f?r att Nike Air Presto Hombre minska belastningen av underbenen. Studien av Hobara et al. har titeln Step Frequency och Lower Extremity Loading Under Running och publicerades i Ortopedi och Biomekanik. Jag trodde att jag skulle f?lja upp n?gra egna tankar. I studien Hobara et al. ville best?mma hur ?kande eller minskande steghastighet skulle p?verka vertikal slagkraft och vertikal belastningshastighet under fotstrejk (se f?rsta topp p? bilden ovan eller l?s det h?Nike Air Span 2 Herren r inl?gget f?r en detaljerad diskussion av dessa variabler). Vertikal belastningshastighet har kopplats till vissa typer av l?pande skador (t ex stressfrakturer) och tanken var att best?mma huruvida f?r?ndring av stridshastighet kan leda till f?r?ndring av lastning och d?rmed eventuellt minska skaderisk. Studien i sig var ganska enkel. De hade 10 personer som k?rde p? en instrumenterad l?pband Nike Air Max 95 Femme p? 2,5 m / s (cirka 10:45 min / mil) vid fem olika stegr?ntor: fritt vald steghastighet och -30%, -15%, + 15% och + 30% av den fritt valda steghastigheten. ?ndring av steghastighet i konstant takt resulterar i en ?ndring i stridl?ngd, s? ?kade steghastigheter leder till en kortare strid och minskade steghastigheter leder till en l?ngre strid. Forskarna ?vervakade toppslagskraften, momentan vertikal Nike Air Max 97 Femme belastningshastighet (VILR, detta ?r toppladdningsgraden observerad under belastning) och genomsnittlig vertikal belastningshastighet (VALR) n?r varje l?pare sprang p? l?pbandet. Resultaten ?r ganska bra sammanfattade i f?ljande figur anpassad fr?n Hobara et al. 2012 (eventuella fel i reproduktion ?r min egen - jag ?terskapade den f?r att undvika upphovsr?ttsfr?gor) Stj?rnorna i ovanst?ende figur anger v?rden som skiljer sig avsev?rt www.matthieugranier.fr fr?n det som observerades vid -30% stegfrekvensen. Detta inneb?r att k?rning med en riktigt l?ngsam steghastighet / l?ng strid ?kar betydligt kraftkraften och den takt som den kraften appliceras p?. ?ven om det inte f?refaller vara signifikanta skillnader bland de andra stridfrekvenserna, fann en kvadratisk regressionsanalys att effektstopp, VILR och VALR alla minimerades med en steghastighet av Nike Air Max 270 Donne ungef?r 17-18% h?gre ?n den fritt valda steghastigheten (dvs. detta ?r l?gpunkten f?r de svarta kr?kta linjerna som passar till provdata f?r varje stegfrekvens). Data f?r individer har tyv?rr inte tillhandah?llits. Det h?r ?r inte den f?rsta studien som tyder p? att en kortare, snabbare strida kan vara f?rdelaktig n?r det g?ller att minska belastningen av underbenet. Andra har hittat liknande resultat (t ex l?s det h?r inl?gget p? str?Adidas NMD Mujerckl?ngd och benledsbelastning), och ?mnet har f?tt mycket uppm?rksamhet f?r sent. Faktum ?r att jag skrev ett helt kapitel om ?mnet i min kommande bok som sammanfattar historiska r?d om str?ckl?ngd och vad modern vetenskap har att s?ga om ?mnet. Jag har kommit till slutsatsen att stridl?ngden sannolikt ?r en av de viktigaste formkarakt?rerna att ?verv?ga n?r det g?ller att minska risken f?r skada. Adidas Arkyn Damen ?ven om det finns en hel del debatt om korrekt fotstrejk, verkar de flesta vara ?verens om att ?verstridning ?r d?lig, och det verkar finnas en del solida vetenskap som st?der detta.
Begr?nsningar av denna studie ?r att det ?r sv?rt att s?ga om resultaten ?r generaliserbara till l?pare ?ver en rad olika steg (alla sprang i klockan 10:45 min / mil h?r). Det ?r ocks? sv?rt att veta huruvida tredemjel-h?rledda resultat ?r till?mpliga p? Nike Air Max TN Damen?verjordisk k?rning. Det faktum att dessa resultat ?r f?renliga med tidigare forskning om ?mnet ger emellertid ytterligare st?d f?r anv?ndningen av stegl?ngdsmodifiering som ett potentiellt verktyg vid f?rebyggande och behandling av l?pskador.
Labi1995
Überzombie

Return to Public Gallery